Doelpunt

 

Zondag 6 augustus hadden de dames van het Nederlands voetbal elftal de Europese kampioenschappen gewonnen. Gescoord. Nou heb ik de wedstrijd zelf niet gevolgd. Als je weet hoeveel – of weinig – ik om voetbal geef begrijp je dat. Wat ik wel razend interessant vind is de metafoor die ik hierdoor kan gebruiken. Die dames, die hebben niet zomaar gewonnen. Zij hebben gewonnen omdat zij zich focusten, en omdat hun doel winnen was. Ze trainden met een doel. Ze liepen dat veld op met een doel. Zij speelden met een doel voor ogen. En zonder dat doel hadden zij nooit de doelpunten gescoord die nodig waren om de wedstrijd te winnen.

 

Wat wij vaak doen, wat ik veel om me heen zie gebeuren is dat we doelloos over een veld rennen. En vervolgens verbaasd zijn dat we niet bereiken wat we willen. We doen ontzettend veel op een dag, en toch schieten we soms lukraak en we zien wel waar de bal belandt. We eindigen zonder doelpunt. Of we houden vijf ballen omhoog, waardoor we ons niet kunnen focussen op de bal waarmee we willen scoren.

Wat is jouw doelpunt?

Mijn vorige blog ging over vakantie, over tijd en planning. Daar wil ik nog even op doorgaan, ook omdat ik zelf ervaar hoe snel je vervalt in oude gewoonten en hoe makkelijk je je doelen uit het oog verliest – en dus rond rent als een kip zonder kop. Om die valkuilen te kunnen ontwijken is het belangrijk om een doel te stellen. Zonder doel, kom je nergens.

 Vergelijk het maar met in je auto of op je fiets te stappen. Als je van A naar B wil, is B je doel. Dat begrijpt iedereen. Natuurlijk kun je ook rondrijden zonder vooraf eindpunt B te bepalen. Dan ga je van A naar A, maar in dat geval heb je nog steeds een doel – namelijk rondrijden – al is die minder duidelijk omschreven. En er zijn altijd aspecten die je inkadert. Het aantal km’s, de reistijd, de richting. Rondrijden zonder eindbestemming of doel is dus eigenlijk best lastig. Zo niet onmogelijk.

Scoren 

Maar als je nu kijkt naar je drukke agenda, je relaties en gezin, je huishouden, je hobby’s. Allemaal ballen om omhoog te halen. Even vaak doen we dat zonder daar een doel in te stellen. Dat kost veel energie. Als je dan toch vijf ballen omhoog houdt is het ook fijn om te beseffen wat jij daar uit haalt, waarom je doet wat je doet. Of je aanpak wel werkt, of je doel al dichterbij komt. Of je die überhaupt bereikt. Of raak je liever alleen maar gestrest?

 Ik herken het rondrennen met 5 ballen ook wel. Als ik zomaar van alles wat doe, kan het gebeuren dat ik mijn doelen uit het oog verlies. Sinds ik met een planning werk, heb ik veel meer overzicht over mijn doelen én tijd voor ontspanning waardoor er genoeg ruimte is voor spontaniteit. Een koffieafspraak, mijn blog, uitslapen of een boek. Het liefst begin ik elke dag met een half uurtje voor mezelf, wanneer de wereld nog slaapt. Dat is hét moment om even te ontbijten. Maar ook het moment om mijn doelen voor die dag op te schrijven. Wat wil ik af hebben, waar leg ik mijn focus op, en wat is bijzaak?

 

Je doel kan ook zijn om een dag volledig blanco in te gaan. Om een beetje rond te rijden. Maar wees dan niet verbaasd als je to-do lijst aan het einde van de dag nog niet is afgevinkt. Verwonder je niet als je die avond beseft dat je eigenlijk helemaal niets hebt gedaan. Als je iets wil, dan moet je doelen gaan stellen. Het dameselftal heeft ook niet zomaar doelloos wat balletjes overgetrapt. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze nooit gewonnen. En als we dan zo trots zijn op de dames, waarom dan niet op onszelf omdat jij positief hebt gescoord met je tijd?

  

In september start mijn workshop Tijd en Planning. Hierin leer je in één avond om je tijd zo te verdelen dat je zowel je doelen haalt, als op tijd ontspant. Kosten hiervoor zijn €45 per persoon. Meld je alvast aan en scoor!


 

 Mind yourself & BeMinded.