Denken aan communicatie

De hele dag zijn wij bezig met communicatie. Wij praten en informeren de hele dag door. Met anderen en met onszelf. Hóe we dat doen is verschillend. Hoeveel moeite het kost ook. Als jij gedachtenstormen hebt, ben je vast al regelmatig – ook binnen je communicatie – tegen je beperkingen aangelopen:

 

Op wereld braille dag, wordt het belang en de betekenis van braille onder de aandacht gebracht. Wereldwijd. Dankzij de uitvinder van het brailleschrift (Louis Braille) hebben duizenden zeer slechtziende en blinde mensen over de hele wereld toegang tot informatie en de mogelijkheid om te communiceren.

Eenduidig, concreet en zonder afleiding of emotie.  

De meest duidelijke communicatie is puur informatief. Maar wij willen en mogen in onze communicatie ook menselijk zijn. En een goed gesprek met een ander hebben we net zo hard nodig als informatieve communicatie. Geen enkel mens denkt of communiceert alleen maar rechtlijnig. Als we praten spelen ook onze gedachten een rol.

Gedachten leiden tot andere gedachten en volgen elkaar vaak op. Er zijn er altijd onderliggende emoties die invloed hebben op je gedachten, je mening en op de manier waarop jij een boodschap overbrengt. Die zijn bij iedereen anders. Eenduidig, zonder afleiding of emotie zal het nooit worden. En als je een op zichzelf staande gedachte uittekent krijg je zoiets als hier.

 

 

 

 

Zichtbaarheid van een onzichtbare beperking.

Als iemand blind is, is de handicap zichtbaar. Door een stok, geleidehond of andere hulpmiddelen. Wat er in jouw gedachten plaats vindt ziet niemand. Maar het heeft wel invloed op jouw manier van communiceren, op wat jij overbrengt of deelt, en daarom ook op de reacties die je gaat krijgen.

Een veel gehoorde uitspraak van mensen met gedachtenstormen, de denkers en adhd-ers en add-ers, de chaotische en vergeetachtigen is: dat ze zich onbegrepen voelen. Dat is niet zo vreemd. Als jouw gedachten alle kanten op gaan en nieuwe prikkels die zich daar steeds mee vermengen, dan wordt het een chaos in je hoofd. Voor jou is het moeilijk een ander te volgen, en het kan een ander veel energie kosten om jou te volgen. Als je in je gedachten vastloopt wordt het in je communicatie zichtbaar. Niet aan de buitenkant.

 

Langdradige gedachten vs helder communiceren.

Eén van de eigenschappen van iemand met een gedachtenstorm die door anderen het meest irritant wordt gevonden, is het continu door je heen praten, in de rede vallen. Andere punten zijn het ‘van de hak op de tak springen’ of erg langdradig te zijn.

 

Dat maakt je verrassend, spannend. Klopt. Maar je dwaalt van de kern af en neemt de ander daarin mee. Met het risico de aandacht te verliezen. Dat is voor niemand prettig. Daarom is het nodig een manier te vinden om kort en bondig een vraag te kunnen stellen of te spreken.

Even nadenken voordat je iets zegt is een optie die voor de meesten wel werkt, maar in de praktijk lastig uit te voeren is als je gedachten alweer bij iets anders zijn. En wanneer ben je nou echt concreet?

 

 

Ontwarren van je gedachtenstorm.

Stel je eens voor dat de lijn op bovenstaande tekening één lange draad is. Met een begin en een eind. Je wil het samenvatten. Er is soms geen tijd om de boel te ontwarren en om per lus goed kijken hoe de draad verweven is met het volgende stukje van de draad.

Dat kost te veel tijd en is vaak niet helemaal geschikt tijdens een gesprek. Om de aandacht van de ander niet te verliezen wil jij je verhaal duidelijk houden. Dus probeer je het op een snellere manier.

Pak beide uiteinde van de draad eens vast en trek daaraan. Succes. Je hebt nu een knoop. Ga dát maar eens overbrengen aan een ander. Probeer jij vanuit die knoop duidelijk te zijn? Dit heb ik zelf lange tijd geprobeerd. Ik kan je verzekeren dat het niet werkt.

 

Er zijn meerdere hulpmiddelen.

Wat was het voor mijzelf een opluchting toen ik tot de conclusie kwam, dat ik helemaal geen (aan de buitenkant) zichtbare beperking nodig heb om hulpmiddelen in te zetten. Gelukkig zie ik genoeg. Ik zie ook dat mijn communicatie verwarrend wordt als ik de hulpmiddelen (die ik wel kan gebruiken) niet op tijd inzet.

En nu ik er aan gewend ben, zie ik mijn hulpmiddelen ook niet als spotlicht op mijn beperkingen, maar als materiaal om me verder te brengen dan waar ik ben. Ze doen het altijd goed. Niet alleen in een gesprek met een ander, maar juist ook om de vragen die ik aan mijzelf stel duidelijk te maken, en natuurlijk bij het beantwoorden van die vragen: Wat wil ik, wat heb ik nodig, waar wil ik heen en hoe kom ik daar? Wat zijn mijn prioriteiten en hoe vind ik mijn balans daarin? Wat vind ik van A, wanneer pak ik B op, en hoe komt het dat ik mij zo geraakt voel door C.

 

Mijn hulpmiddelen passen in mijn tas, dus ik kan ze overal mee naar toe nemen. Pen, potloden/stiften/papier en een kookwekker (of timer op de telefoon).

Met deze materialen kan ik orde scheppen in de stormen in mijn hoofd, en overzicht krijgen over mijn emoties. Dankzij deze hulpmiddelen, kan ik in korte tijd mijn gedachten op een rijtje krijgen, herschikken en filteren.

 Ik knip – met behulp van potloden en papier – mijn draden door. Ik haal mijn gedachten uit elkaar. Door kleuren te gebruiken voor emoties, en woorden, vormen en lijnen te gebruiken om de kern van mijn gedachten aan te geven. Ik kan ze sorteren en filteren. Ik hoef niet bang te zijn dat een gedachte vergeten wordt, ik zie wél of de gedachte relevant genoeg is voor de situatie.

 

Toegegeven, soms voelt het wat ongebruikelijk om een paar minuten tijd te vragen en met stiften en papier aan de gang te gaan. Maar wat het me oplevert brengt zoveel positieve veranderingen. Het geeft ook heel veel positieve reacties en ik heb al aardig wat mensen aan het kleuren gekregen.

 

Het resultaat is verbluffend.

Ineens zien mijn gedachten er veel rustiger uit. En dat terwijl ik gewoon mijzelf kan blijven. Iets wat voor mij erg belangrijk is. Ik hoef niet te veranderen en ben nog steeds zoals ik altijd al was. Het is alleen veel beter nog –> ik begin ik mijzelf te begrijpen. Ik kan mijn gedachten volgen en ze omvatten. Al zal ik altijd blijven afdwalen: ik zie waar ik afdwaal en daardoor kan ik alles ook beter overbrengen naar een ander. Ik heb meer controle over mijn focus en bezigheden.

 

Dit is zo’n verbetering ! En dat is ook mogelijk voor jou. Jij kunt ook hulpmiddelen inzetten om je gedachten op een rij te krijgen. Zodat je ook (aan jezelf) de juiste vragen te kunnen stellen én het antwoord hierop kunt vinden. Wil jij dit ook? Stuur dan een email en ik neem contact met je op om door te spreken wat ik voor je kan doen.

 

Mind yourself, BeMinded.

 

Wil jij gecoacht worden of meer informatie ontvangen? De gebruikte methodes en aanpak zijn zo ingericht dat ze zeer effectief zijn voor vrouwen met een gedachtenstorm. Hiervoor gebruik ik voornamelijk creatieve materialen (klei, verf, papier en kleur). Lees er op de pagina over coaching of workshops meer over. Dus als jij behoefte hebt aan veranderingen en persoonlijke groei,  kun je contact met mij opnemen.

Neem vrijblijvend contact op of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Mail naar  info@beminded.nl of bel 06 17 87 87 87 (ook in de avonden en het weekend).